PERTANDINGAN PERMAINAN JENGA

15 November 2017 | Berita Terkini

Ahad 12hb November 2017, PI1M Pekan Babagon telah mengadakan satu pertandingan iaitu pertandingan Jenga. Dalam pertandingan ini seramai 15 orang perserta yang mendaftar untuk menyertai pertandingan ini.

Jenga merupakan permainan untuk mengasah kemampuan 'Mental dan Fisik'. Kata "Jenga" diambil dari bahasa SWAHILI yang memiliki arti " MEMBANGUN". Inti dari permainan Jenga adalah setiap perserta harus menarik  satu balok kayu dan harus menyimbangkan untuk mendapatkan susunan balok kayu yang sempurna. Selain itu, perserta juga harus menggunakan satu tangan untuk menarik satu balok tersebut. Permainan ini akan berakhir jika susunan balok mulai runtuh. Pemenangnya adalah pemain yang terakhir menarik dan memberikan susunan yang sempurna .

Selain itu juga permainan jenga ini juga adalah untuk hiburan dan mengisi waktu terluang, Jenga memiliki manfaat lain yang berhubung dengan keperbadian dan peningkatan skill. Memindah dan meletakkan balok kayu biasa melati pemain untuk menjadi perbadi yang lebih sabar dan tekun. Perserta akan dilatih lebih berhati-hati dalam mengambil keputusan. Tidak hanya itu, Jenga juga boleh membangunkan kemampuan FISIK, FOKUS dan EMOSI para pemain.

Pertandingan berakhir pada pukul 4.30pm dan penyampaian hadiah telah dilakukan kepada perserta yang berjaya menewaskan 15 perserta. Terdapat 3 perserta yang menang dan mendapat hadiah berupa hamper.